Bewindvoering is een beschermingsmaatregel voor meerderjarigen die hun eigen financiële belangen niet (meer) kunnen behartigen.
Dit zou kunnen worden veroorzaakt door een beperking vanwege ziekte, ouderdom, handicap of verslaving. Maar ook door het ontbreken van financiële kennis, door financiële tegenslag of de wirwar van regels en formulieren. De gevolgen zijn dezelfde: problemen stapelen zich op; maar ook de schulden!
In deze gevallen is het mogelijk om bewindvoering aan te vragen om tijdelijk of voor een bepaalde periode deze cliënten tegen zichzelf en anderen te beschermen.
Een bewindvoerder behartigt de financiële belangen van degene die onder bewind is gesteld.
Op het moment dat er (bepaalde) goederen van u onder bewind zijn gesteld mag client niet meer zelfstandig beslissen nemen over deze goederen. Er is daarvoor dan altijd toestemming nodig van de bewindvoerder.
Het is niet altijd nodig om alle goederen van iemand onder bewind te stellen. Soms is bewind over bepaalde goederen genoeg.
Het is vaak lastig om zorg te verlenen en tegelijkertijd iemands financiën te beheren. Wanneer een familielid of begeleider de taak van bewindvoerder op zich neemt, kan dit de onderlinge relatie behoorlijk verstoren. Toch is het belangrijk dat de geldzaken goed geregeld zijn. Het kiezen voor een professionele bewindvoerder biedt dan uitkomst. Een goede samenwerking is hierbij erg belangrijk. De bewindvoerder neemt in uw belang ook zelf initiatief en grijpt in als dat nodig is.
Bewind/Curatele zijn geen levenslange maatregel. De maatregel wordt beëindigd als de rechter van mening is dat de cliënt weer in staat is om zelfstandig te functioneren.
De taak van de bewindvoerder/curator eindigt:
Soms kan iemand zijn belangen na verloop van tijd weer zelf kan behartigen, ook dan kan de maatregel opgeheven worden. Contact met de rechtbank is altijd nodig bij beëindiging.
De werkzaamheden die A&O verricht in het kader van beschermingsbewind zijn overeenkomstig de werkzaamheden zoals vermeld in het Burgerlijk wetboek inzake curatele. Daarnaast zijn de richtlijnen van het LOVCK van toepassing. De werkzaamheden worden uitgevoerd nadat de ondercuratele is beschikt door de rechtbank.
De werkzaamheden bestaan uit:
Indien er werkzaamheden zijn die niet onder de standaard werkzaamheden behoren en waar gespecialiseerde kennis voor nodig is, dan kan A&O een derde inschakelen.
De kantonrechter houdt toezicht op de /bewindvoer/curator. Hij kan de bewindvoer/ curator te allen tijde voor verhoor bij hem roepen. De bewindvoerder/ curator is dan verplicht de gevraagde inlichtingen te verstrekken.
Over bewindvoering/curatele bestaan enkele misverstanden. Velen denken dat wanneer men onderbewind staat de financiële en daarmee samenhangende problemen direct stoppen. Echter, is dit afhankelijk van uw samenwerking. Een nieuwe start valt of staat doormiddel van een geode aanlevering van benodigde gegevens. Bij onjuiste of onvolledige informatie kunnen wij uw situatie niet goed in kaart brengen en kunnen wij ons werk niet goed verrichten.
Het opstarten van de beschermingsmaatregel neemt enige tijd in beslag. U dient er rekening mee te houden dat dit zo’n 2 tot 3 maanden kan duren. Zolang het inkomen nog niet door A&O bewindvoering wordt ontvangen blijft de cliënt zelf verantwoordelijk voor de betaling van de vaste lasten.
Nadat de beschikking is ontvangen, gaat A&O een aantal financiële zaken regelen. Dit betekent dat er mogelijk nieuwe bankrekeningen moeten worden geopend. Oude bankrekeningen zullen, zoveel mogelijk, worden beëindigd. Diverse instanties worden geïnformeerd over het ingestelde bewind.
Nadat wij de beschikking van de rechtbank hebben ontvangen, zal worden bekeken of uw huidige bankrekeningen voor ons bruikbaar zijn. Met bruikbaar bedoelen wij dat de reeds bestaande bankrekening geen roodstanden moet hebben. Als de rekening bruikbaar is, zal A&O deze rekening gaan gebruiken als leefgeldrekening. De beheerrekening wordt beheerd door A&O. Hierop wordt het totale inkomen gestort, afkomstig van salaris, uitkering, huur- en zorgtoeslag, kindgebonden budget, Bijzondere bijstand,kinderopvangtoeslag, belastingteruggave, PGB en kinderbijslag. Vaste lasten worden vanaf de beheerrekening betaald en een budget voor dagelijks onderhoud wordt naar de leefgeldrekening overgemaakt.
Zodra het rekeningnummer van de beheerrekening bekend is, worden alle andere belanghebbenden aangeschreven.
Hiermee worden o.a. bedoeld de verhuurder van de woning, energieleverancier(s), verzekeraars, uitkerende instanties en/of werkgevers, gemeenten en de Belastingdienst.
Aan hen wordt verzocht:
Dit houdt in dat u minder post zult ontvangen.
Alle oude, niet gebruikte bankrekeningen zullen, zoveel mogelijk, door A&O worden beëindigd.
Totdat alles bekend is bij de belanghebbenden, het nieuwe postadres en bankrekeningnummer in hun administratie is doorgevoerd, zijn we al snel 2 tot 3 maanden verder. Zolang A&O niet over het inkomen van de cliënt(e) beschikt, omdat dit nog naar de oude rekening van cliënt(e) wordt overgemaakt, bent u zelf verantwoordelijk voor het betalen van de vaste lasten en andere betalingsverplichtingen.
A&O streeft ernaar dat alle correspondentie met betrekking tot de financiën van u rechtstreeks aan ons wordt gericht. Niettemin kan het voorkomen dat belanghebbenden (schuldeisers ect) zich rechtstreeks tot u wenden. U dient er voor te zorgen dat de informatie ten spoedigste bij A&O wordt aangeleverd. U maakt geen afspraken met schuldeisers en/of deurwaarders en gaat ook geen nieuwe overeenkomsten aan zonder daarover vooraf overleg met en toestemming van A&O te hebben gekregen. Schuldeisers en/of deurwaarders verwijst u door naar A&O.
Dit bedrag is afhankelijk van uw inkomsten, vaste lasten, schulden en gezinssituatie en wordt in overleg met u bepaald.
Extra geldverzoeken worden bij uitzondering gehonoreerd indien er financiële ruimte is . Aanvragen hiervoor dienen minimaal twee dagen van te voren ingediend te worden , telefonisch of per e-mail met vermelding van de reden van dit verzoek. Bankiert u niet bij de ABN dan dient u dit minimaal drie dagen van te voren te doen. Samen met u wordt er gekeken of de kosten noodzakelijk/ wenselijk zijn en of er ruimte is.
Alle toeslagen zullen naar uw beheerrekening worden overgemaakt en gebruikt worden voor het tot stand komen of behouden van een gezonde financiële situatie.
In principe wordt de kinderbijslag doorbetaald aan cliënt tenzij zich noodsituaties voordoen (bijvoorbeeld bij het niet kunnen voldoen van de vaste lasten, zoals huur, gas, water, elektra.
Vakantiegeld zal volledig uitbetaald worden als dit mogelijk is. De voorwaarden hiervoor zijn dat u geen schulden heeft die afbetaald moeten worden en dat uw persoonlijke financiële buffer van € 500,- voor onvoorziene uitgaven volledig opgebouwd is.
Voor elke cliënt streeft A&O naar een financiële buffer van tenminste € 1.500,-. Deze buffer is bested ter vervanging van defect geraakte inboedel (wasmachine, koelkast, etc.), verhuizing, opknappen van de woning, etc. Deze buffer is niet bestemd voor de aanschaf van nieuwe goederen welke u nog niet bezit. Uiteraard is reserveren alleen mogelijk wanneer u voldoende financiële ruimte hebt. daarnaast maken wij, indien de financiële situatie dit toelaat, nog een aantal reserveringen. Er zijn standaardreserveringen zoals voorziening eigen risico ziektekostenverzekering.
Inwonende (meerderjarige) kinderen met inkomsten dragen bij in de vaste lasten. - Van studerende (meerderjarige) inwonende kinderen wordt verwacht dat zij een eigen inkomen genereren indien het budget van de cliënt het niet toelaat om in het levensonderhoud van deze kinderen te voorzien.
Indien niet aanwezig zal er een aansprakelijkheidsverzekering particulieren en, indien van toepassing, een inboedelverzekering, uitvaartverzekering worden afsluiten.
Cliënt geeft bij aanvang van het bewind volledige openheid van zaken ten aanzien van alle inkomsten, alle uitgaven, alle schulden en alle lopende betalingsverplichtingen alsmede van zijn
vermogen en het saldo van alle bank- en/of girorekeningen die op zijn naam zijn gesteld.
Cliënt is gedurende de looptijd van het beschermingsbewind verplicht wijzigingen in zijn persoonlijke en/of financiële sfeer direct aan de opdrachtnemer mede te delen.
Cliënt blijft zelf volledig verantwoordelijk voor zijn financiële verplichtingen aangaande inkomsten en uitgaven. De cliënt draagt er zorg voor dat de curator steeds tijdig wordt geïnformeerd over de aard en de herkomst van zijn/haar inkomen. Cliënt dient zelf voor zijn/haar inkomen te zorgen, hetzij middels inkomen uit arbeid, inkomen uit vermogen of inkomen uit een uitkering.
Cliënt overlegt vooraf met A&O alle wijzigingen die betrekking hebben op zijn dienstverband en/ of uitkering.
Cliënt verplicht zich tegenover A&O om geen schulden te laten ontstaan en/of andere nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan dan nadat A&O hierover vooraf schriftelijke instemming heft verleend. Hieronder valt ook het laten ontstaan of in stand houden van een roodstand op een bank- of girorekening. Onder financiële verplichtingen wordt bijvoorbeeld verstaan het afsluiten van telefoonabonnementen of andere contracten, het aangaan van leningen etc.
A&O stelt in samenspraak met de cliënt dan wel de hulpverlener een budgetplan op. De inkomsten en uitgaven van cliënt vormen de basis voor het opstellen van het budgetplan.
Bij het opstellen van het budgetplan dienen de inkomsten en uitgaven van cliënt met elkaar in evenwicht te zijn. Bij het opstellen van het budgetplan dient in ieder geval bij voorrang de betaling van de kosten van A&O, de vaste lasten en de noodzakelijke verzekeringen te worden gewaarborgd. Voor zover deze kosten een niet maandelijks karakter hebben, wordt door A&O hiervoor gereserveerd.
Indien A&O en cliënt geen overeenstemming kunnen bereiken over de inhoud van het budgetplan, bepaalt A&O de inhoud van het plan.
In het budgetplan kunnen alleen wijzigingen worden aangebracht indien deze door de A&O en cliënt schriftelijk worden overeengekomen, behalve de wijzigingen die te maken hebben met de periodieke aanpassing van de vaste lasten en het inkomen.
Cliënt zorgt dat alle correspondentie wekelijks per post wordt door gestuurd naar A&O, zodat er een goed financieel beheer kan worden gevoerd. A&O verzoekt aan alle organisaties waar cliënt in financiële zin betrekkingen mee heeft, om alle correspondentie in de toekomst rechtstreeks
aan A&O te zenden.
Postadres
A&O Bewindvoering
Postbus 9351
1800 GJ Alkmaar
KvK 55760473
Telefonische openingstijden
Iedere werkdag (ma t/m vrij)
van 10:00 tot 12:00 uur
(T) (070) 770 90 44
(F) (070) 770 90 45
info@aobewindvoering.nl